Traditioner

I Alsted-Fjenneslev Børnehus har vi forskellige traditioner i forbindelse med højtiderne.
Til jul, påske og høst besøger vi vores lokale kirker til gudstjeneste.

Fastelavn
Til fastelavn klæder dem der har lyst sig ud, laver pynt og slår katten af tønden.

Påske
Til påske sår vi karse, laver påskepynt og holder en påskefrokost.

Alsted-Fjenneslev Børnehus fødselsdag
Den 1. april har Alsted-Fjenneslev fødselsdag. Det fejrer vi hvert år med flag og kagemand til hele huset.

Bedsteforældredag/Plantedag
Onsdag før Kristihimmelfarsdag inviterer vi bedsteforældrene til at komme og besøge os i tidsrummet 10.00-16.00.
Bedsteforældrene medbringer noget de sammen med deres barnebarn kan plante på vores to legepladser. Bedsteforældrene er meget velkomne til at tage madpakker med og hygge sig sammen med deres børnebørn.

Sommerfest
Når sommerferien nærmer sig, holder vi sommerfest for børn, forældre og personale.

Halloween
Fredag før halloween holder vi halloweenfest, her klæder dem der har lyst sig ud. Denne dag spiser vi fælles frokost og (U)hygger hele dagen. Ugerne op til Halloween laver vi fin pynt og græskar vi pynter huset op med.

Jul

• Vi holder julefest med børn, forældre og personale fast den sidste torsdag i november 15.30-16.30, hvor de ældste børn går Lucia på de forskellige stuer, vi hygger med æbleskiver, kakao og kaffe. Rundt på stuerne vil være forskellige værksteder, med juleklip, dekorationsværksted mm.
  • Vi besøger Slaglille plejeboliger, hvor de ældste børn går lucia.
  • I slut november tager vi til Vrangshøj, hvor vi hjælper med at pynte deres juletræ, så det er flot til det skal tændes om lørdagen.
  • Vi afholder julefrokost på alle stuerne.
  • Den sidste fredag før jul afholdes der juleafslutning for børn og personale i institutionen. Her mødes vi og går rundt om juletræet, imens vi synger de sange vi har øvet hele december. Vi laver risengrød vi får til frokost og måske kommer julemanden fobi med lidt sødt til os.

Fødselsdag
Når et barn eller voksen har fødselsdag bliver de mødt af vores garder der i dagens anledning står med sine fane og hilser fødselsdagsbarnet tillykke.
Hvert barn får en gave med noget om dem selv som fødselsdagsgave.

Fødselsdage kan fejres i Alsted-Fjenneslev Børnehus eller hjemme på besøg, hvis det er muligt for stuen at komme frem med bus eller de kan gå.
Fødselsdage samt evt. forplejning aftales altid med personalet i god tid og vi henstiller til, at man som forældre vælger evt. forplejning efter børnenes alder.

Børn og voksen i tumlesalen