Merete Clasen

Diget 28Merete Clasen
4180 Sorø

Om mig

Jeg er født i 1967, bor sammen med min mand Anders og vores 5 børn, årgang 2003, 2005 og 2007.

Mit hjem

Børnene må være i hele underetagen, som består af entre, stor bred gang, repos, spisestue, køkken og bryggers. Der er plads til forskellige udfordringer - så jeg har mulighed for at indrette børnemiljøer der varierer efter børnenes individuelle behov.

Haven er lukket af, hvor børnene kan færdes og der er både terrasse, græsareal, trapper i børneniveau - dette gør at barnet kan udforske egen formåen på en sikker og tryg måde. Der er legehus, sandkasse og sansegynge. I foråret planter vi grøntsager og lignende, som vi "høster" og spiser i løbet af sommeren.
Jeg bor 75 meter fra skoven og prioriterer, at vi ofte benytter os af denne.

Hverdagen

Når barnet afleveres siger vi farvel til mor og far - på den måde der passer bedst til det enkelte barn.

Vi starter dagen i en rolig og afslappet atmosfære. Der er morgenmad indtil kl. 7.30. Kl. 9.00 sætter vi os til bords og får lidt frugt og brød. Herefter går vi i gang med dagens aktiviteter, som næsten altid tager afsæt i vores pædagogiske læreplaner.
Frokost spises ved 11-11.30 tiden, og består af rugbrød med pålæg og vand til, det er økologisk mad i det omfang det kan lade sig gøre. Vi kan indimellem godt spise varm mad.

For mig er det vigtigt at barnet oplever ro, tryghed, forudsigelighed - samt oplever kendte rutiner og faster rammer. Mine mål for en god dagpleje er, at give barnet den bedste "platform", så de sikkert og trygt kan videre udvikle deres alsidige kompetencer.

Jeg prioriterer også at det enkelte barn dagligt får mange knus, ros og anerkendelse. Får øvet og styrket både fin og grov motorik. Træner sprog og ordforråd - samt godt sprogbrug. Øver og lærer at tage hensyn og drage omsorg for andre, således at de får en god og solid base at bygge videre på i deres sociale udvikling. Vi øver ligeledes på at blive selvstændige og selvhjulpet - samt vigtigheden i at hjælpe til, så fællesskab bliver rutine.

Jeg vægter også højt et ligeværdigt samarbejde med forældre

• Hvor vi står skulder ved skulder og sammen ser barnet
  • Hvor vi kan snakke, både i fortrolighed - samt have den daglige uformelle dialog i en tryg atmosfære.

Faglighed

Jeg er uddannet børnesygeplejerske, med speciale i neonatologi. Her igennem har jeg mange kurser.

Jeg har:

• Diplomuddannelse i voksen pædagogik og undervisning.
  • Dagplejens grundkursus og kursus i førstehjælp.
  • Tidligere arbejdet som dagplejer - i perioden 2003 til 2012.
  • Arbejdet på en folkeskole med tilknytning til børn med udfordringer.
  • Uddannelsesforløb: Den gode Dagpleje
  • Vi lærer sprog