Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Villa Villakulla

Villa VillaKulla indgår i Sorø kommunes fælles og dynamiske dagtilbudsområde, hvor udvikling på tværs af børnehusene vægtes højt. Dagtilbud i Sorø kommune består af 10 velfungerende daginstitutioner med hver sin profil. I Sorø Kommunes dagtilbud og skoler arbejder vi med 10 pædagogiske pejlemærker, Marte Meo og mentalisering.

Villa VillaKulla ligger i Pedersborg – Vi har dejlige udearealer og er tæt ved både skov og sø. 

Børn og pædagog

VORES BØRNEHUS:

Vi er et integreret dagtilbud med plads til 120 børn, fordelt på 3 vuggestuegrupper og 4 børnehavegrupper.  

I Villa VillaKulla er børnene primært fordelt i aldersblandede hjemmegrupper. Vi har dog to stuer hvor hjemmegruppen er aldersbetinget -en gruppe for de allermindste og en gruppe for de allerstørste. Denne form for gruppedannelse giver gode muligheder for at rammesætte de pædagogiske aktiviteter og læringsmiljøer i forhold til den enkelte gruppes dynamik, børnenes forskellighed, fælles og individuelle behov.

NEST: I Villa VillaKulla har vi siden starten af 2024 haft fokus på at arbejde med NEST. NEST er en tilgang der tager udgangspunkt i inkluderende og udviklende principper og formålet er at flere børn lykkes både individuelt og i fællesskabet. Tilgangen til NEST og Marte Meo er et stærkt fundament i Villa VillaKulla og med "de 10 pædagogiske pejlemærker" som kerneværdier bliver den samlede overskrift "RO TIL AT GRO".

Vuggestuen: Rumpenisserne, Tyttebøvserne og Krudtuglerne er vores tre vuggestue grupper. Rumpenisserne er den mindste stue for de allermindste børn hvor fokus på en god start er central. På de to andre stuer arbejdes der dagligt med at skabe gode læringsmiljøer der passer til børnenes alder og aktuelle udvikling. Gruppernes dagligdag har fokus på aktiviteter der er sjove og udviklende og til gavn for alle børn.  

Børnehaven:  Langstrømperne, Løvehjerterne og Tingfinderne er altid de grupper der modtager børn fra vuggestuen eller dagplejen. Børnene vil være tilknyttet den samme gruppe indtil de begynder i førskolegruppen. Alle tre grupper arbejder aktivt med stærke overgange ligesom begge grupper har et tæt samarbejde om alle børnene både i hverdagspædagogikken samt de tilrettelagte aktiviteter og læringsmiljøer. 

Ballon-grupper: Vi er opmærksomme på at de forskellige aldre og udviklingstrin kalder på forskellige krav og tilgange. Vi arbejder derfor på tværs af grupperne i det vi kalder "Ballon-grupper". Vi har grønne balloner der er for de 3-4 årige og vi har blå balloner der er for de 4-5 årige. Grupperne mødes 1-2 gange ugentligt i perioden mellem efterårsferien og frem til ca. 1 april. I ballon-grupperne er der pædagogiske aktiviteter der har fokus på børnenes alder og udvikling. Formålet med grupperne er også at skabe fællesskaber i de enkelte årgange, da mange af børnene skal følges ad i førskolegruppen og senere i skolelivet. 

Piloterne er førskole-gruppen og er for de største børn i børnehaven. Stuens fokus er ligeledes på fællesskabet og de stærke overgange. Stuen har et dagligt fokus på at skabe inkluderende læringsmiljøer der giver lige mulighed for deltagelse for alle børn. På Pilotstuen har brobygning og skoleforberedende aktiviteter et centralt fokus og vi arbejder tæt sammen med Pedersborg skole samt de to andre dagtilbud i Pedersborg om at skabe stærke overgange mellem dagtilbud og SFO/skole

Børn og pædagog

Barndom

I Villa VillaKulla hviler vores barnesyn på tanken om, at alle børn er unikke og at de altid gør det bedste de kan. Vi ser barndommen som en værdifuld livsperiode, og vi ser børnene som kompetente og selvstændigt handlende med egne forudsætninger og vigtige meninger. 

Børnehusets kerneopgave og daglige fokus er børnenes trivsel, udvikling og læring, hvor legen er den centrale del. Vores planlægning, beslutninger og tiltag er altid med fokus på denne kerneopgave og på at sikre læringsmiljøer der øger deltagelsesmulighederne for alle børn. 

Ud over de planlagte pædagogiske aktiviteter er dagene fyldt med samvær, fællesskab, spontane lege venskaber og relationer, som vi også betragter som et vigtigt pædagogisk indhold og som bidrager positivt til alle børns trivsel og udvikling. 

Vi lægger vægt på trygge og udviklende fællesskaber for alle og vi er et børnehus der vil at alle skal føle sig velkomne – det enkelte barn og hele dets familie. Det betyder at vi hylder og omfavner mangfoldighed både i børnegrupperne, i familierne og i medarbejdergruppen. 

Gennem disse fællesskaber skaber vi et kærligt og trygt miljø fyldt med læring og udfordringer for alle.