Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Villa Villakulla

Villa VillaKulla indgår i det dynamiske Område Syd, hvor vi vægter udvikling på tværs af institutionerne højt. Område Syd består af 6 velfungerende daginstitutioner og en dagpleje med hver vores profil. Villa VillaKullas hverdag tager afsæt i område syds vision der bl.a. indeholder Sorø Kommunes ti pædagogiske pejlemærker. Pejlemærkerne bygger på tre pædagogiske teorier: Marte Meo, Narrativ pædagogik og LP-modellen.  

Villa VillaKulla ligger i Pedersborg – Vi har dejlige udearealer og er tæt ved både skov og sø. 

Børn og pædagog

VORES BØRNEHUS:

Vi er et integreret dagtilbud med plads til 120 børn, fordelt på 3 vuggestuegrupper og 4 børnehavegrupper.  

I Villa VillaKulla er børnene fordelt i hjemmegrupper der er alders og udviklings bestemte. Denne form for gruppedannelse betyder at de pædagogiske aktiviteter og læringsmiljøer i høj grad er planlagt i forholdt til den enkelte gruppes alder, kompetencer og aktuelle interesser. Børnene følges således ad en stor del af deres tid i Villa VillaKulla og vi ser at disse fællesskaber og venskaber skaber tryghed og glæde, ligesom de ofte fortsætter langt ind i skolealderen.

Vuggestuen: Rumpenisserne, Tyttebøvserne og Krudtuglerne er vores tre vuggestue grupper. Rumpenisserne er den mindste stue for de allermindste børn hvor fokus på en god start er central. På de to andre stuer arbejdes der dagligt med at skabe gode læringsmiljøer der passer til børnenes alder og aktuelle udvikling. Gruppernes dagligdag har fokus på aktiviteter der er sjove og udviklende og til gavn for alle børn.  

Børnehaven:  Langstrømperne og Løvehjerterne er altid de grupper der modtager børn fra vuggestuen eller dagplejen. Begge grupper arbejder aktivt med stærke overgange ligesom begge grupper har et tæt samarbejde om alle børnene både i hverdagspædagogikken samt de tilrettelagte aktiviteter og læringsmiljøer. 

Tingfinderne og Piloterne er grupperne for de største børn i børnehaven. Stuernes fokus er ligeledes på fællesskabet og de stærke overgange. Stuerne er i tæt samarbejde og har et dagligt fokus på at skabe inkluderende læringsmiljøer der giver lige mulighed for deltagelse for alle børn. På Pilotstuen har brobygning og skoleforberedende aktiviteter et centralt fokus og vi arbejder tæt sammen med Pedersborg skole samt de to andre dagtilbud i Pedersborg om at skabe stærke overgange mellem dagtilbud og SFO/skole

Børn og pædagog

Barndom

I Villa VillaKulla hviler vores barnesyn på tanken om, at alle børn er unikke og at de altid gør det bedste de kan. Vi ser barndommen som en værdifuld livsperiode, og vi ser børnene som kompetente og selvstændigt handlende med egne forudsætninger og vigtige meninger. 

Børnehusets kerneopgave og daglige fokus er børnenes trivsel, udvikling og læring, hvor legen er den centrale del. Vores planlægning, beslutninger og tiltag er altid med fokus på denne kerneopgave og på at sikre læringsmiljøer der øger deltagelsesmulighederne for alle børn. 

Ud over de planlagte pædagogiske aktiviteter er dagene fyldt med samvær, fællesskab, spontane lege venskaber og relationer, som vi også betragter som et vigtigt pædagogisk indhold og som bidrager positivt til alle børns trivsel og udvikling. 

Vi lægger vægt på trygge og udviklende fællesskaber for alle og vi er et børnehus der vil at alle skal føle sig velkomne – det enkelte barn og hele dets familie. Det betyder at vi hylder og omfavner mangfoldighed både i børnegrupperne, i familierne og i medarbejdergruppen. 

Gennem disse fællesskaber skaber vi et kærligt og trygt miljø fyldt med læring og udfordringer for alle.