Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om Holberghaven

Midt i Sorø, lige ved siden af busterminalen, ligger der en række små røde huse med røde tage. De er bygget sammen ligesom perler på en snor og indeni er der mange små snoede gange, der bl.a. leder til stuer, garderober, alrum og værksteder.  

Vi har ligget her i mange år, for vi blev bygget i 1980. I den ene ende er der vuggestue med 3 stuer og i den anden ende børnehave med 5 stuer. Ud imod dyrskuepladsen ligger vores store hyggelige legeplads med gamle træer, der giver skygge på en varm sommerdag, og som giver os mulighed for at skabe uforstyrret leg. På legepladsen er der også legehuse, bålhus, gynger, sandkasser og klatrestativer. Vuggestuen og børnehaven har hver sin legeplads med et hegn og en lille låge imellem, så der både er mulighed for lege på sin ”egen” legeplads, men også for at besøge hinanden. 

Tæt på os, er der skov, eng, marker og søer, og der går vi gerne på opdagelse.  Indendørs i vores lange hyggelige hus, anvender vi de mange kroge og hjørner til at skabe gode muligheder for indendørs leg og kreativ udfoldelse. 

I Holberghaven er der plads til 33-36 børn i vuggestuen og 100 børn i børnehaven. Vi er 16 pædagoger, 6 pædagogmedhjælpere, en pædagogisk assistent og en pædagogisk leder. Alle gør alt, hvad de kan, for at give alle børn en god og tryg hverdag. 

I Holberghaven har vi siden 1990’erne været optaget af at arbejde med Marte Meo. Marte Meo er en ressourcefokuseret tilgang, der har fokus på at styrke, etablere eller reetablere et positivt samspil mellem mennesker. Alle fastansatte pædagogiske medarbejdere har en uges grundlæggende uddannelse i Marte Meo, og derudover har vi 5 pædagoger, der er uddannet til Marte Meo terapeuter. Med udgangspunkt i Marte Meo, så har vi en kritisk tilgang til det at stille børn mange spørgsmål. Vi øver os på kun at stille spørgsmål, når vi er reelt nysgerrige på, hvad børnene tænker og mener. De voksne i vores hus benævner fremfor at spørge, og de sætter ord på såvel egne som børnenes følelser og initiativer. De guider børnene til at skiftes (turtagning), og de sammenkæder børnene så legerelationer vedligeholdes og udvikles og nye venskaber opstår. 

Dannelsesperspektivet er for os først og fremmest at skabe normer og værdier, der har sit udgangspunkt i, at børnene skal opdage, at der findes flere sandheder, og at det er positivt at være forskellige.  

Vi skaber gennem vores tilgang til børnene, et fundament for, at børnene i deres dannelse får opbygget rodfæstede mønstre, der understøtter positivt samspil. Det skal være naturligt for vores børn at skiftes til at tage tur, at kunne se og respektere andres initiativer, handlinger, følelser og hensigter. Vores børn skal lære at indgå kompromisser, og samtidigt formå at fastholde egne synspunkter. 

Vi er optaget af kontinuerligt at skabe pædagogiske læringsmiljøer, som understøtter børnenes legemuligheder, og som aktuelt er i tråd med børnegruppens behov og interesser, og vi tilstræber, at vi gennem læringsmiljøerne samtidigt kan åbne børnenes øjne for ny og spændende viden.  

Vi har fokus på at inddrage børnenes synspunkter, når vi skaber læringsmiljøer, og i den forbindelse spørger vi børnene, hvad de synes, der er vigtigt at bevare og få mere af, og vi er nysgerrige i forhold til, hvad børnene aktuelt er optaget af.  

I forhold til de yngste børn i vores hus, så kan det være vanskeligt at stille spørgsmål og få svar. Det stiller højere krav til de voksnes nærvær, sensitivitet og opmærksomhed, da det er børnenes handlinger og udtryk, der skal vise os vejen. 

Børn og pædagog