Marie Hansen

Kongevejen 6Marie Hansen
4180 Sorø

Om mig

Jeg er født i 1980, gift med Brian, og vi har Laura fra 2006 og Freya fra 2008. Jeg er glad og udadvendt, kærlig, tålmodig og afslappet.

Mit hjem

Børnene opholder sig mest i husets stueetage og køkken-alrum, der er forbundet med stuen. En del af haven er indrettet med gynger, klatrestativ m.m. Vi har kat.

Hverdagen

Børnene opholder sig i hele huset, stueetagen som indeholder stort køkkenalrum forbundet med stue, gang, badeværelse og bryggers. Udendørs har vi indrettet den forreste have kun til dagpleje børnene, som indeholder sandkasse gynger, legetårn og og legehus og en masse køretøjer, cykler med videre, som de kan udfolde sig på.

Børnene har en aktiv hverdag med udfordringer, de kan lære af. Vi cykler mange ture i skoven og til søen og oplever naturen. Vi bager og laver mange kreative ting, som maler, klippe/klister, perler m.m.

For mig er det vigtigt at hjælpe børnene til at blive selvhjulpne, så de selv kan tage tøj af og på. Og gøre dem klar parate til børnehaven der venter.

Jeg går op i motorisk udvikling og sørger for, at børnene udfolder sig fysisk med f.eks. at klatre og danse uden for mange begrænsninger. Dagens aktiviteter er meget varierede og tager afsæt i de pædagogiske læreplaner. Vi synger meget, går ture og leger ude, når vejret tillader det. Vi kan f.eks. have et tema om vand, hvor vi plasker, og jeg fortæller, hvad man kan bruge vand til. Når det er vinter, og vandet er frossent, kælker vi og mærker, at sneen er kold.

Hvis børnene er kede af det eller utrygge kommer de op at sidde hos mig, bliver krammet og får al min opmærksomhed. Jeg giver mig tid og møder dem på deres niveau, når jeg sidder på gulvet og læser bøger eller leger med dem. Mit mål er at børn bliver trygge og udvikler sig. Jeg snakker meget med dem, så de kan få et godt sprog og bruger Marte Meo-metoden til at lære dem at sætte ord på, hvad de gør og føler.

Det betyder meget, at forældre har tillid til mig, og at vi er åbne over for hinanden. Man skal spørge, hvis man er bekymret eller utilfreds. Er man urolig for, hvordan barnet har det, kan man skrive en sms eller ringe. Det er vigt at der er et godt forældresamarbejde, og vi er åbne overfor hinanden med hensyn til barnet. Det er vigtigt, at forældrene kommer til mig, hvis der er noget de er utilfredse med eller bare har spørgsmål omkring barnet.

En gang om ugen er vi i heldagslegestue.

Faglighed

Jeg er uddannet butiksassistent fra boghandlen i Sorø og blev dagplejer i 2009. Jeg holder mig fagligt opdateret via kurser i bl.a.:

• Grunduddannelse i dagpleje
  • Marte Meo
  • Måltidet i det pædagogiske arbejde
  • Førstehjælp
  • Brandbekæmpelse
  • Børns kompetence udvikling 0-5 år
  • arbejdet med for tidligt fødte børn
  • arbejdet med bevægelse, idræt og kropsbevidsthed - børns motorik, sansning og bevægelse af samspil og relationer i det pædagogiske arbejde
  • Uddannelsesforløb: Den gode Dagpleje
  • Sprogprojekt: Vi lærer sprog